Kinderen profiteren van training pedagogisch medewerkers

01-06-2015 om 11:21 uur

Werkt training in de voor- en vroegschoolse sector? Volgens hoogleraar kinderopvang Ruben Fukkink is dit één van de belangrijkste vragen uit de pedagogiek. De Duitse onderzoeker Franziska Egert ging in haar promotieonderzoek op zoek naar het antwoord.

Bijscholing

Fransziska Egert ging, onder begeleiding van Fukkink, op zoek naar een antwoord op de vraag of het bijscholen van pedagogisch medewerkers zin heeft. Geen eenvoudig onderzoek, blijkt uit een artikel in het mei/juninummer van tijdschrift Management Kinderopvang. Zij dook in meta-analyses van bestaande internationale studies naar de effecten van nascholing. In totaal bleven er 95 onderzoeken over met voldoende gegevens.

Interactie

Vervolgens keek Egert naar de gemeten effecten van de training van pm'ers. Ze keek naar de classroom quality. Franziska Egert: 'Daar verstaan we onder dat de groep een geoliede machine is. (...) Er heerst verder een positief klimaat, er is interactie tussen kinderen en de kinderen zijn happy'. Zij ontdekte dat een gerichte training en investering in de professionele ontwikkeling van pm'ers ook de ontwikkeling van kinderen kan beïnvloeden. Vooral risicokinderen profiteren van beter opgeleide pm'ers. Egert zag  effect op de ontwikkeling van sociale vaardigheden van kinderen. Het probleemgedrag van kinderen werd door de trainingen nauwelijks beïnvloed. 

Trainingen met focus

Er bestaan grote verschillen tussen trainingen. Trainingen van een goede kwaliteit die worden gegeven door goed getrainde trainers, laten het grootste effect zien op de groep. Egert zag ook dat trainingen die zich focussen op één doel meer effect hebben. Het goede nieuws is dat het aantal uren niks zegt over het resultaat van een training. Met een training van dertig uur, kun je al effect sorteren.

Rollenspel

Daarmee is nog niet alles gezegd. Egert benadrukt het belang van één-op-één-consulting. Een ander belangrijk punt is dat pm'ers tijdens de training actief betrokken worden door oefeningen. Dat kan een rollenspel zijn of door praktijkervaring mee te nemen naar de training en dat in te brengen in de groep. Egert: 'De theorie moet voortdurend in verbinding staan met de praktijk. Dus niet een workshopje hier of daar, maar een continu ontmoeting tussen theorie en praktijk'.

Training heeft zin

'Deze brede overzichtsstudie toont ondubbelzinnig aan dat training van personeel goed is voor medewerkers en kinderen. De cirkel is rond, al is niet iedere training effectief', zegt Ruben Fukkink. Dat training van pm'ers behalve de taalontwikkeling van kinderen ook de sociaal-emotionele ontwikkeling beïnvloedt, noemt Fukkink zeer interessant voor iedereen die met VVE werkt op peuterspeelzalen, kinderdagverblijven en in kleuterklassen.

 

Bron: Kinderopvang De Boerderij

Gebruikerslogin